Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2023

Η Αστρολογία κατά τους αρχαίους Έλληνες, του Όμηρου Ερμίδη / Astrology according to the ancient Greeks, by Homer Hermides



[η ανωτέρω φωτογραφία είναι από αρχαίο ελληνικό ναό και το οποίο ευρίσκεται εις το μουσείο του Λούβρου, απεικονίζεται εις την πλάγια πλευρά του ο ζωδιακός ]

Στα «Αργοναυτικά» στους στίχους ...-..., σελίδα ....Πλευρώνα, ο οποίος γνώριζε τις κινήσεις των αστέρων στον ουρανό και τις κυκλικές περιφορές των πλανητών αστέρων. Λέγει «Δίδετο γαρ τ’ εόντα, τα τ’ εσσόμεν’ ανθρώποισιν».  Δηλαδή από τ’ αστέρια αναζήτούσε να μάθει τα παρόντα και τα μέλλοντα που θα συμβούν στους ανθρώπους.
  Ο Τζέτζης αναφέρει αστρολογικά στοιχεία στο βιβλίο του «Έργα», όπως : «Ζευς Υδροχόον περιπολεύοντος μη πλεύσεις», δηλαδή όταν ο Ζευς είναι στον Υδροχόο να αποφεύγονται τα ταξίδια με πλοία. Επίσης : «του αυτού Ζηνός εν Ιχθύσιν όντος, καλόν γάμους ποιείν, και τα λοιπά ομοίως», δηλαδή όταν ο Ζευς διατρέχει το ζώδιο των  Ιχθύων ενδείκνυται η τέλεση γάμων και πολλά ακόμη. 
[η ανωτέρω φωτογραφία είναι από αρχαίο ελληνικό ναό και το οποίο ευρίσκεται εις το μουσείο του Λούβρου, απεικονίζεται εις την πλάγια πλευρά του ο ζωδιακός ]
 Επίσης αναφέρεται και εις τα αστρολογικά των Ορφικών : αποσπάσματα ..., XL όπου λέγει :
Πρώτα μεν κατά την πρώτη ημέρα φαίνεται ο Άρης, η δε Σελήνη ανατείλει εις τον Άρη. Να απέχεις δε από τας εργασίας, διότι η φύσις, αφού διανύει η σελήνη το δρόμο της, φανερώνει την δίκερων (την έχουσα δυο κέρατα).
  Κατά την Τρίτη ημέρα η σελήνη είναι μακρά από τον ήλιο, εις όλους τους ανθρώπους γίνεται αιτία να αποκτήσουν δύναμιν, δια να φυτεύουν.
  Κατά την Τετάρτη ημέρα «τεντώνει λαμπάδα με πολύ φως».
Ο Τζέτζης σ. ....a λέγει : Ο Ορφέας εις την πραγματεία του περί γεωργίας δεν λέγει απλώς ότι η οποιαδήποτε ημέρα της σελήνης είναι ωφέλιμος ή ανωφελής αλλ’ όταν κατά τούτον ακριβώς τον τρόπον σχηματισθεί να τρέχει μαζί με τα ζώδια και τα άστρα.
[η Εφέσια Άρτεμις,όπου γύρω από τον λαιμό της απεικονίζεται ο ζωδιακός κύκλος]
 Ο Ορφέας μας λέγει ο Τζέτζης  αναφέρει ότι : εάν την 17η ημέρα αφεθεί εις την απερισκεψία, και δια τούτο το λόγο είναι κατάλληλος δια το κόψιμο του δάσους και δια την απογύμνωση του καρπού από τα λέπυρα.
Ο Ορφέας παροτρύνει τους ανθρώπους να πράττουν τα πάντα κατά τρόπο μαθηματικό, επί παραδείγματι όταν τρέχει η σελήνη γύρω από την Παρθένο, να φυτεύουν τα πάντα εκτός από αμπέλια εξ αιτίας του πατρός της Ικαρίου (ο οποίος είχες εφεύρει το κρασί εις την Αττική) για να μην θυμάται το οικτρό θάνατο του.
 Ο Λουκιανός στο «Περί Αστρολογίας» αναφέρει ότι ούτε από τους Αιθίοπες, ούτε από τους Αιγυπτίους άκουσαν τίποτε για την Αστρολογία οι Έλληνες γιατί αυτήν την είχε διδάξει ο Ορφέας ο υιός του Οιάγρου και της Καλλιόπης.
  Αυτό φυσικά φαίνεται και στα «Ορφικά» όπου καλλιεργούσαν την Αστρολογία, όπου και αναφέρει το εξής : εμοιρίδιοι πάσης μοίρης σημάντορες όντες θνητών ανθρώπων θείην διέποντες αταρπόν(.,..), όπου η ερμηνεία που έχει είναι : ότι τα αστέρια ορίζουν το πεπρωμένο, σημαίνοντας το πεπρωμένο, δηλαδή την μοίρα των ανθρώπων. («Τα Ορφικά» του Κ. Χασάπη – εκδόσεις Εγκυκλοπαίδειας του Ήλιου, σελίδα ..). Ο Τζέτζης εις τις «Χιλιάδες» ..,.. αποδέχεται ότι ο Ορφέας υπήρξε αστρολόγος στα Ορφικά αποσπάσματα στο (..)...... αναφέρει τις «εφημερίδες» του (εφημερίδα είναι οι χάρτες οι αστρολογικοί).
  Επίσης εδώ θα πρέπει να αναφερθεί ότι ο Κλαύδιος Πτολεμαίος εις το εις το έργο του τα «Αρμονικά βιβλία» και το «Σύστημα του κόσμου» αναφέρει ότι οι κάποιες από τις νύμφες είναι αυτές που αναλαμβάνουν να διεκπεραιώσουν το έργο των μοιρών εις τους ανθρώπους και να βαδίσουν σύμφωνα με το «πεπρωμένο» τους που έχει αποτυπωθεί εις τον ουρανό κατά την ώρα της γεννήσεως των. Ίσως και γι’αυτό ο Ιπποκράτης εις το έργο του «Περί όρων και ωρών» λέγει αλοίμονο εις τον ιατρό που δεν θα  λάβει υπ’ όψη του την ημέρα και τον τόπο γεννήσεως του ασθενούς του, διότι δια εμέ δεν είναι ιατρός. Την ιδία άποψη αναφέρει εις την «Τετράβιβλο» ο Πτολεμαίος αναφέροντας μάλιστα ότι και οι Αιγύπτιοι συνδιάζουν πλήρως την ιατρική και την αστρολογική πρόγνωση.
  Ο Μανίλιος ένας στωικός μας περιγράφει την αστρολογία ως δώρο του θεού Ερμού εις το έργο του «Αστρονομικό».
   Σήμερα τεκμηριώνουν από του Πανεπιστήμιο του Leicester, σπουδαστές της αρχαιολογίας και της αρχαίας ιστορίας ότι το Μαντείο των Δελφών έδιδε τους χρησμούς του στους απανταχού της Μεσογειακής λεκάνης που το επισκέπτοντο βάσει αστεριών – αστερισμών –πλανητών, δηλαδή βάσει της αστρολογίας. Φυσικά όχι της αστρολογίας που ξέρουμε σήμερα, αλλά της αστρολογίας αυτής όπου χειριζόταν και ο Ιπποκράτης, όπου ήτο μια προληπτική ιατρική, τις τάσεις που έχει ο κάθε ένας άνθρωπος μαζί με το ψυχογράφημά του και επιπλέον ο Πτολεμαίος με την «Αλμαγέστη»[Μεγίστη] όπου ανέλυε την αστρολογία των κρατών. Ο Ιπποκράτης εις το έργο του «Περί ωρών και τόπων» γράφει : «αν όμως νομίζει ο ιατρός πως τα θέματα αυτά αφορούν μόνο την μετεωρολογία, θα αλλάξει γνώμη όταν διαπιστώσει ότι η γνώση της επιδράσεως των άστρων συμβάλλει, κατά το μέγιστο, στην υγεία των ανθρώπων». Επίσης ο ιατρός ο Γαληνός έλεγε : ότι η αστρολογία είναι ο σοβαρότερος παράγοντας στις δραστηριότητες των ανθρώπων.
  Ο μέγας Φυσικός και ιατρός Δημόκριτος είχε διαπιστώσει ότι : «υπάρχει άμεση η σχέση μεταξύ άστρων και της ανθρώπινης υγείας».
  Ο Διόδωρος ο Σικελιώτης (. ..,.-.)λέγει πως ο Άτλας, που ήτο Αιθίοψ, δίδαξε τον Ηρακλή την γνώση της Αστρολογίας.
  Ο Διοκλής ο Καρύστιος, ο ιατρός ο καλούμενος «νεώτερος Ιπποκράτης»όπου εις το έργο του «Η φυσιογνωμική» το οποίο ήτο προγνωστική ιατρική αναφέρει ότι πρέπει να λαμβάνεται υπόψη της η ιατρική τις κινήσεις της Σελήνης : «από φωτισμού και δρομήματος της Σελήνης τας προγνώσεις των νόμων ποιούμενος».
  Ο Ιπποκράτης εις το έργο του «Περί ωρών και τόπων» γράφει : αν όμως νομίζει ο ιατρός πως τα θέματα αυτά αφορούν μόνο την μετεωρολογία, θα αλλάξει γνώμη όταν διαπιστώσει ότι η γνώση της επιδράσεως των άστρων συμβάλλει, κατά το μέγιστο, στην υγεία των ανθρώπων..».
  Ο Γαληνός λέγει : ότι η αστρολογία είναι ο σοβαρότερος παράγοντας στις δραστηριότητες των ανθρώπων.
  Ο Δημόκριτος διαπίστωνε ότι : «υπάρχει άμεση η σχέση μεταξύ άστρων και της ανθρώπινής υγείας».
  Ο Διοκλής ο Καρύστιος, ο ιατρός ελάμβανε υπόψη τις κινήσεις της Σελήνης : «από φωτισμού και δρομήματος της Σελήνης τας προγνώσεις των νόμων ποιούμενος».  
Ο Πλάτωνας στον έργο του «Κρατύλος» βεβαιώνει ότι ο Ήλιος, οι πλανήτες και τα αστέρια αποτελούν τους αρχαιότατους ελληνικούς θεούς. Εις δε το έργο του «Επινομίδα» αναφέρει ότι ο Ουρανός είναι «δάσκαλος της σοφίας», όπως επίσης εις το έργο του «Φαίδρος» όπου συνδέει τους 12 θεούς με τα 12 ζώδια και δέχεται ότι στα νεογέννητα ασκείται αστρική επιρροή η οποία ασκείται από τους 12 θεούς.
  Επίσης εις το έργο του «Τίμαιος» εις το ..α λέγει ότι : τους θεούς αστέρες ο δημιουργός τους έφτιαξε κυρίως από φωτιά, ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο λαμπροί και όμορφοι και τους έδωσε σφαιρικό σχήμα για να μοιάζουν με το σύμπαν.
  Ο δε Πλούταρχος, μέγας αρχιερέας και γνώστης των Δελφικών μυστηρίων αναφέρει εις το έργο του «Περί Ίσιδος και Οσίριδος» εις το ... .. : «Δεν υποστηρίζουμε ότι υπάρχουν άλλοι θεοί σ’  άλλους λαούς και διαφορετικοί σ’ άλλους, ούτε βάρβαροι ούτε Έλληνες θεοί, ούτε νότιοι ούτε βόρειοι. Αλλ’ όπως ο ήλιος και η σελήνη, ο ουρανός και η γη και η θάλασσα είναι κοινά σε όλους τους ανθρώπους, αλλά ονομάζονται αλλιώς από άλλους, έτσι ένας είναι ο Λόγος που διευθύνει το Σύμπαν και μια η Πρόνοια, η οποία το κυβερνά. 
[η βιβλιογραφία αποκρύπτεται διότι αντιγράφονται τα άρθρα του άνευ αναφοράς εις το όνομά του, και των βιβλίων του]
[Απόσπασμα από το Ημερολόγιο της Σελήνης - ημερολόγιο-βιβλίο 1999-2010 του συγγραφέως Ομήρου Ερμ[ε]ίδη].

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου