Αλχημεία [μέρος 1] - Alchemy [part 1] - Alchimia [parte 1] - Алхимия [часть 1]
[η φωτογραφία προέρχεται από την ακόλουθη
ιστοσελίδα : https://www.worldgallery.co.uk/art-print/david-teniers-the-younger-an-alchemist-in-his-workshop-304236]
Ιδεογραφήματα
- Ιδεογράμματα
Hermes
Trimegists - Ερμής Τρισμέγιστος
Τα
γενετικά γραφικά σύμβολα στην αλχημεία είναι γεωμετρικά σχήματα, τα οποία
κατάλληλα συνδεδεμένα δίνουν πολύπλοκες ή μη, σειρές νοημάτων και συμβόλων που
οι αλχημιστές κατόπιν ειδικής παιδείας (μύησης) γνώριζαν. Ο Πλάτων είχε
χρησιμοποιήσει την επιγραφή “Μηδείς αγεωμέτρητος εισίτω”.
Θεωρούσε τη Γεωμετρία όχι, σαν απλή επιστήμη και της προσέδιδε μια ιδανική και αινιγματική ταυτόχρονα φύση. Χρησιμοποιεί λοιπόν, η αλχημεία τα γεωμετρικά σχήματα για να καταμετρήσει το άπειρο και τις αφηρημένες ιδέες, το ιδεώδες ή μεταφυσικό διάστημα.
Θεωρούσε τη Γεωμετρία όχι, σαν απλή επιστήμη και της προσέδιδε μια ιδανική και αινιγματική ταυτόχρονα φύση. Χρησιμοποιεί λοιπόν, η αλχημεία τα γεωμετρικά σχήματα για να καταμετρήσει το άπειρο και τις αφηρημένες ιδέες, το ιδεώδες ή μεταφυσικό διάστημα.
Microcosmus
[Μικρόκοσμος] hypochondriacus [υποχονδριακός]
Τα
τέσσερα θεμελιώδη αλχημικά ιδεογράμματα είναι ο κύκλος, ο σταυρός, το τέλειο
τρίγωνο και το τετράγωνο. Ο κύκλος συμβολίζει κατά τον Πυθαγόρα τη Μονάδα
(Μονάς), που αντιστοιχούσε στον αιθέρα, ο σταυρός τη Δυάδα (Δυάς), που
αντιστοιχούσε την ύλη - νερό κι γη, το τρίγωνο την Τριάδα (Τριττύς) που
αντιστοιχούσε στο χρόνο και το τετράγωνο την Τετράδα (Τετρακτύς) που
αντιστοιχούσε στο χώρο, στον κόσμο.
Η
ΛΙΘΟΣ ΤΩΝ ΣΟΦΩΝ, το τέλειο τετράγωνο, παρουσιάζει την εικόνα εκείνου που έχει
πετύχει την αρμονία ανάμεσα στο πνεύμα και την ύλη εξουσιάζοντας απόλυτα την
φυσική του κατάσταση. Η βασική προϋπόθεση για κάτι τέτοιο ήταν η αποδέσμευση
από τα υλικά αγαθά φέρνει την πνευματική ισχύ, κάτι που προκαλεί την αύξηση των
πνευματικών ικανοτήτων του ατόμου.
Η Λίθος των Σοφών ή Φιλοσοφική Λίθος έχει σαν ιδεόγραμμά της το τετράγωνο εγγεγραμμένο κάτω από το σταυρό..
Η Λίθος των Σοφών ή Φιλοσοφική Λίθος έχει σαν ιδεόγραμμά της το τετράγωνο εγγεγραμμένο κάτω από το σταυρό..
Η
Λίθος αυτή έχει τρεις μορφές, πρώτη συμβολίζει τον προς μύηση, δηλαδή το Μαθητή
και έχει εγγεγραμμένο το σταυρό κάτω από το τετράγωνο. Η δεύτερη, ο Κυβικός
Λίθος που συμβολίζει κάποιον που συμμετέχει στα Έργα, έχει ιδεόγραμμα το
τετράγωνο και τέλος η Φιλοσοφική Λίθος που παρουσιάζεται όπως είπα, πιο πριν.
Όμως,
οι εξηγήσεις που μπορούν να δοθούν στα αλχημικά ερμητικά ιδεογράμματα είναι
πάρα πολλές και εξαρτάται επιπλέον από τις προσωπικές έρευνες και ανακαλύψεις.
Ο ουσιαστικός προορισμός των ιδεογραμμάτων αυτών είναι η πνευματική αφύπνιση
και η οδήγηση στην ανακάλυψη της Εσωτερικής Αλήθειας.
Θα
πρέπει να διευκρινίσω ότι η αλχημεία δεν είναι δόγμα- άλλωστε το δόγμα άγει σε
τυραννική πνευματική υποταγή-, είναι μέθοδος δύσκολης και αυστηρής πνευματικής
αγωγής, που έχει σαν γενικό αποτέλεσμα την εσωτερική καταφώτιση. Τελικά, ας μη
ξεχνάμε ότι η αλχημεία οικοδόμησε κομμάτι-κομμάτι τις σημερινές επιστήμες.
Αλχημικά σύμβολα
Η
Αλχημεία είναι μια τέχνη που έχει σαν σκοπό τη μετατροπή του ενός χημικού
στοιχείου σε ένα άλλο. Κύριος σκοπός των αλχημιστών είναι η κατασκευή ευγενών
μετάλλων δηλαδή του χρυσού και του αργύρου από αγενή στοιχείο, όπως σίδηρος,
χαλκός κλπ. Μια άλλη επιδίωξη είναι η κατασκευή “της φιλοσοφικής λίθου ή
πεμπτουσίας ή μεγάλου ελιξιρίου” η οποία έχει υπερφυσικές ιδιότητες, μεταξύ των
οποίων, λέγουν οι αλχημιστές, είναι η παράταση του χρονικού ορίου της ζωής.
Η
λέξη “Αλχημεία” απαρτίζεται από δύο συνθετικά, το μόριο “Αλ” - το αραβικό άρθρο
- και τη λέξη “χεμ” αιγυπτιακής ρίζας που σημαίνει “μαύρη γη” ή κατ’ άλλους την
ελληνική λέξη “χυμός”, τους χυμούς της ζωής, της ενέργειες που είναι διάχυτες μέσα στην ζωή, ορατές & μη. Από το 16ο αιώνα και μετά αποβάλλεται το “αλ” και γίνεται
η λέξη “η χημεία”.
Η
παράδοση ορίζει ότι την αλχημεία εφεύρε ο Θωθ, ο Ερμής των Αιγυπτίων, ο οποίος
ήταν γενικά εφευρέτης των τεχνών και της επιστήμης. Εξ αιτίας τούτου, οι
αλχημιστές ονομάζουν την τέχνη αυτή “ερμητική τέχνη”. Ήδη από τον 3ο μ.Χ. αιώνα,
Αλεξανδρινοί Έλληνες συγγραφείς κάμνουν παραπομπή στα συγγράμματά τους στην
αλχημεία, όπως ο Ψευδοδημόκριτος.
Η
αλχημεία είναι κατά κάποιο τρόπο η λογική εφαρμογή των αρχαίων μεθόδων των
φυσικών επιστημών.
Ο Αριστοτέλης, υποστηρίζει ότι το πείραμα δεν κατέχει τόσο εξέχουσα θέση στη φυσική επιστήμη, όσο η εφαρμογή ορισμένων αρχών οι οποίες έχουν προκύψει από την καθημερινή παρατήρηση. Σύμφωνα με αυτό η μεταστοιχείωση δεν ήταν καθόλου απίθανη, καθόσον πίστευε ότι τα διάφορα μέταλλα δεν διαφέρουν ως προς τη βασική ύλη αλλά μόνο ως προς την εξωτερική μορφή. Υποστηρίζει ο Αριστοτέλης, ότι είναι φυσικό να μεταστοιχειώνονται τα στοιχεία με κατάλληλη επίδραση παραγόντων, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν ορισμένες μορφές, όπως τα τέσσερα στοιχεία, δηλαδή, η γη, ο αέρας κι η φωτιά ή τα τρία στοιχεία της αλχημείας της Δύσεως, το άλας, το θείο και ο υδράργυρος.
Ο Αριστοτέλης, υποστηρίζει ότι το πείραμα δεν κατέχει τόσο εξέχουσα θέση στη φυσική επιστήμη, όσο η εφαρμογή ορισμένων αρχών οι οποίες έχουν προκύψει από την καθημερινή παρατήρηση. Σύμφωνα με αυτό η μεταστοιχείωση δεν ήταν καθόλου απίθανη, καθόσον πίστευε ότι τα διάφορα μέταλλα δεν διαφέρουν ως προς τη βασική ύλη αλλά μόνο ως προς την εξωτερική μορφή. Υποστηρίζει ο Αριστοτέλης, ότι είναι φυσικό να μεταστοιχειώνονται τα στοιχεία με κατάλληλη επίδραση παραγόντων, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν ορισμένες μορφές, όπως τα τέσσερα στοιχεία, δηλαδή, η γη, ο αέρας κι η φωτιά ή τα τρία στοιχεία της αλχημείας της Δύσεως, το άλας, το θείο και ο υδράργυρος.
http://seliniartemisekati.blogspot.gr/
- Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον
αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του και υπάρχει ενεργός σύνδεσμος(link ). Νόμος
2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή
εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν
υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα
αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην
συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ,
ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των
συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου