Δρακολίμνες
της Ελλάδος, της melita/ Drago laghi
della Grecia, da
Melita
[Δρακολίμνη Τύμφης ]
[η φωτογραφία προέρχεται από την ακόλουθη
ιστοσελίδα : http://eosartas.gr/index.php/endiaferon/110-drakolimnes-gkamila-smolikas
Τύμφης & http://www.konitsa.gr/te/visit/fusiko-perivallon-6/81-drakolimne-smolika
Σμόλικα & http://www.konitsa.gr/visit/fusiko-perivallon-6/79-drakolimne-grammou-gkistoba
Γράμμου]
Δρακολίμνες
της Ελλάδος, της melita/ Drago laghi
della Grecia, da
Melita
Υπάρχουν τρεις Δρακολίμνες: του Σμόλικα,
της Τύμφης (Γκαμήλα) και του Γράμμου.
[Δρακολίμνη Σμόλικα]
Σύμφωνα με ένα μύθο, στις Δρακολίμνες του
Σμόλικα και της Τύμφης ζούσαν δύο Δράκοι. Οι Δράκοι είχαν έχθρα μεταξύ τους και
κάθε φορά που αγρίευαν πετούσαν ο ένας στον άλλο πέτρες. Ο μύθος εξηγεί,
σύμφωνα με τους ντόπιους, το γιατί οι όχθες της Δρακολίμνης του Σμόλικα έχουν
άσπρο χρώμα με διάσπαρτες μαύρες πέτρες και οι όχθες της λίμνης της Τύμφης
έχουν μαύρο χρώμα με διάσπαρτες άσπρες πέτρες.
Σύμφωνα με άλλο θρύλο, ένα βράδυ βγήκε από
τα νερά της Δρακολίμνης τού Σμόλικα ένα μεγάλο άγριο κριάρι, που πρώτη φορά το
έβλεπαν οι γύρω βοσκοί. Το κριάρι βέλαξε, καλώντας τα πρόβατα που έβοσκαν στο
βουνό γύρω από τη λίμνη, και τότε όλα έτρεξαν ξοπίσω του. Τότε κι’ εκείνο
πήδησε μέσα στη Δρακολίμνη και τα νερά κατάπιαν τα κοπάδια των τσοπάνηδων, που
απόμειναν μονάχοι να κλαίνε την ξαφνική συμφορά τους. Το μεγάλο εκείνο κριάρι
ήταν ο Δράκος της λίμνης τού Σμόλικα, πού είχε επιθυμήσει αρνίσιο κρέας. Από
τότε, οι Σαρακατσάνοι αποφεύγουν να βοσκούν τα κοπάδια τους κοντά στις
Δρακολίμνες.
[Δρακολίμνη Γράμμου]
Ο
θρύλος του Αλή Πασά. Σύμφωνα με το θρύλο, οι Δράκοι δεν επιτρέπουν να
αναμειχθεί στις λίμνες τους κανένας άλλος και βομβαρδίζουν με άγριο χαλάζι
εκείνον πού θα επιχειρήσει να το κάνει. Οι κάτοικοι στα Ζαγόρια διηγούνται, ότι
ο Αλή Πασάς. τον Ιούλιο τού 1814, θέλησε να ανεβάσει πάνω στη Δρακολίμνη της
Γκαμήλας δύο βάρκες, δύο μονόξυλα, από τη λίμνη των Ιωαννίνων. Κατόρθωσε να
φέρει τις βάρκες του ως την κορυφή των Ζαγοριών, αγγαρεύοντας άντρες και
γυναίκες της περιοχής. Η μια βάρκα όμως καταστράφηκε και διαλύθηκε επί τόπου
και από τότε ή κορυφή εκείνη ονομάζεται Μονόξυλο. Την άλλη την ανέβασαν ως το
χωριό Ροδόβολη. Ξαφνικά ξέσπασε απροσδόκητα τρομερή καταιγίδα με βροχή,
κεραυνούς και χοντρό χαλάζι, που αναποδογύρισε τις τέντες τού Πασά και
κατέστρεψε τη βάρκα. Τόσο πολύ τρομοκρατήθηκε ο Αλή Πασάς από τη φοβερή εκείνη
χαλαζοθύελλα, ώστε καβάλησε αμέσως το άλογό του και μέσα από στενά μονοπάτια
κατρακύλησε ως το Σκαμνέλι. Μόλις εγκατέλειψε το βουνό αμέσως η καταιγίδα
σταμάτησε και ο ουρανός καθάρισε. Εκείνος όμως δεν τόλμησε να ξαναγυρίσει. Λίγο
διάστημα αργότερα, κάποιος Φάλαρης προσπάθησε κι’ αυτός ν’ ανεβάσει βάρκα στη
μια Δρακολίμνη. Αλλά και αυτός δέχθηκε επίθεση σφοδρότατης χαλαζοθύελλας. Από
τότε κανείς ποτέ, δεν επιχείρησε να ανεβάσει βάρκα στις Δρακολίμνες, οι οποίες
παραμένουν απομονωμένες και ανεξερεύνητες.
Μια άλλη εκδοχή λέει ότι πήρε το όνομά της
από τα Δρακάκια (μικρά υδρόβια σαυράκια) που ζουν στην λίμνη. Τα βλέπεις να
κολυμπούν κοντά στη επιφάνεια αλλά μόλις μπεις να κολυμπήσεις εξαφανίζονται.
Στα αρχαία χρόνια η Πίνδος είχε τη θέση
ιερού βουνού αφιερωμένου στον Απόλλωνα και τις Μούσες. Το όνομα Πίνδος το πήρε
( σύμφωνα με την Μυθολογία ) από το γιό του Μακεδόνα, Πίνδο. Ο Μακεδόνας, ο Έλληνας,
ο Μάγνης και ο Αμφικτύωνας ήταν παιδιά του Δία ( η μία εκδοχή), του Αιόλου ( η
άλλη ). Ο Μακεδόνας λοιπόν είχε τρεις γιούς, ο ένας από αυτούς ήταν ο Πίνδος.
Κάποτε τα αδέρφια τον φθόνησαν τον Πίνδο και αποφάσισαν να τον σκοτώσουν. Αυτός
το έμαθε, έφυγε και κρύφτηκε πάνω σε αυτά τα βουνά. Εκεί ζούσε με το κυνήγι.
Στις ατέλειωτες μοναχικές περιπλανήσεις τον αντάμωσε ένα δράκο, από τότε ζούσε
μαζί με αυτόν. Τα αδέρφια τον ανακάλυψαν τον τόπο που έμενε και κάποτε που
έλειπε ο δράκος παραμόνεψαν και τον σκότωσαν. Ο δράκος θρήνησε τον Πίνδο και
έδωσε προς τιμή του το όνομά του σε αυτήν την οροσειρά. Αυτή είναι η μία
εκδοχή.
Η άλλη λέει τα εξής : Τα τρία αδέρφια
μεταμορφώθηκαν σε τρεις δράκοντες. Ο ένας έπιασε το βουνό Λάκμο ( Περιστέρι ),
ο άλλος την Τύμφη ( Γκαμήλα ) και ο Πίνδος τον Σμόλικα. Μεταξύ τους άνοιξαν
πόλεμο, πετώντας μεγάλους βράχους, κάποτε οι άλλοι δύο κατάφεραν και σκότωσαν
τον Πίνδο. Έτσι εξηγείται το γεγονός ότι στη Δρακολίμνη του Σμόλικα συναντάμε
λευκούς βράχους αν και η περιοχή έχει μόνο μαύρους και στη Δρακολίμνη της
Γκαμήλας βλέπουμε μαύρους σε αντίθεση με τους λευκούς που έχει το βουνό αυτό.
«Απάνω στο Σμόλικα, λίγο πιο κάτω απ' την
ψηλότερη κορυφή του, στα 2.000 μέτρα, ανάμεσα στους θεόρατους βράχους και στα
χιόνια που δεν προφταίνουν να λιώσουν, είναι η Δρακολίμνη. Ογδόντα μέτρα είναι
όλο κι όλο το πλάτος της και μπορεί να φαίνεται μικρή στον ανήξερο διαβάτη που
περνάει το ψηλοκρεμαστό μονοπάτι από την Κόνιτσα για τα Ζαγόρια. Άπατο είναι
ωστόσο το βάθος της λίμνης. Και κει μέσα φωλιάζει ο "δράκος", η ψυχή
του μεγάλου βουνού. Γι' αυτό την είπανε και Δρακόλιμνη.
Άνθρωπο στρατοκόπο, γυναίκα διαβατική,
καραβάνι νυχτωμένο στο δρόμο δεν ακούστηκε ποτές του να πειράξει ο Δράκος του
Σμόλικα. Κάθεται κει, από τότες που γίνηκε ο κόσμος και φυλάει το βουνό. Τα
χωριά ζούνε κάτω από τον ίσκιο του. Τα κοπάδια το καλοκαίρι σκορπούνε στα
βουνίσια ποτιστικά του λειβάδια. Αυτός ποτές του δεν ξεπρόβαλε να τα
λαχταρίσει. Οι τσοπαναραίοι φυσούν τις φλογέρες τους. Αυτός ακούει και
χαίρεται. Με τους γνώριμους, τους δικούς του, είναι ήμερος καί αγαπημένος.
Κάθεται κει και μόνο φυλάει το μεγάλο βουνό του, ξένος ποτές να μην το πατήσει.
Με τους ξένους αγριεύει. Κι είναι φοβερός
όταν βγαίνει και αντιπαλεύει με τους άλλους δράκους των βουνών στο Πάπιγκο και
στο Μέτσοβο. Τότε λένε ξεριζώνει τα πεύκα και κατρακυλάει τα μεγάλα κοτρώνια
και βγάζει φωτιές από το στόμα του τις χειμωνιάτικες νύχτες. Κι ο μανιασμένος
αγέρας σκορπίζει την τρομερή του κραυγή και γεμίζει τον τόπο. Κι είναι πάντοτε
νικητής σ' αυτό το αντιπάλαιμα και κυνηγάει τους δράκους των άλλων βουνών και
ξένος ποτέ ως τα τώρα δεν πάτησε το βουνό του. Κι όποιος το πάτησε, χάθηκε.
Τέτιος είναι ο παλιός ηπειρώτικος θρύλος
για τη Δρακολίμνη και το δράκο του Σμόλικα. Ένας θρύλος που δεν πρόφτασε ν' απολησμονηθεί
κι η αλήθεια της απελευθερωτικής μάχης που γίνεται τώρα, τον ανάστησε. Ο δράκος
που φωλιάζει στο άπατο βάθος της μυστηριώδους λίμνης και φυλάει το μεγάλο βουνό
του, ζωντάνεψε μέσα στην αντίσταση των παλικαριών του Δημοκρατικού Στρατού. Στη
Σούσνιτσα και στον Κλέφτη, στην Πολιάνα, στη Γύφτισα, στο Ταμπούρι κάτω από τον
ίσκιο του Σμόλικα, πενήντα μέρες ο δράκος του παραμυθιού παράστεκε τους
γνώριμους, τους δικούς του που πολεμούσαν για το βουνό του. Στέριωσε τους
βράχους μπροστά στα πολυβολεία τους, τους έδειξε τα μυστικά μονοπάτια του
βουνού του για να περνούν τη νύχτα, τους έκρυψε τη μέρα κάτω απ' τους θάμνους
των μεγάλων του δέντρων. Πενήντα μέρες στάθηκε ορθός μπροστά στα μετερίζια των
γνώριμων, των δικών του και κατρακύλησε πάνω στα κεφάλια των ξένων τα πιο
μεγάλα κοτρόνια.
Κι η θυμωμένη φωνή του αντιλάλησε από
ρεματιά σε ρεματιά στα βουνά της Πίνδου κι από βουνό σε βουνό, σ' όλη την
Ελλάδα, σ' όλον τον κόσμο να την ακούσουν τα παλικάρια και να αντρειώνονται, να
την ακούσουν οι σκλάβοι να αναθαρρεύουν, να τρομάζουν οι τύραννοι...
Κάποτε ο Αλή Πασάς θέλησε να βρει τι
κρύβεται μέσα στη Δρακολίμνη. Ανέβηκε μοναχός του με την πιστή του φρουρά κι
έριξε βάρκες με μακριά σκοινιά που θάφταναν ως το βάθος της. Τότες, λέει η
παράδοση, θύμωσε ο δράκος, η καλοκαιριάτικη μέρα σκοτείνιασε ξαφνικά, άρχισε να
πέφτει χαλάζι, έτρεμε ο τόπος κι ο Αλή Πασάς τρομαγμένος λάκισε τον κατήφορο.
Πέρασαν από κει στα 1940 κι οι Αλπίνοι του
Μουσολίνι.
Ο δράκος αγρίεψε πάλι. Και δεν απόμειναν
παρά μονάχα τ' απέραντα κοιμητήρια τους...
http://seliniartemisekati.blogspot.gr/
- Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον
αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του και υπάρχει ενεργός σύνδεσμος(link ). Νόμος
2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή
εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν
υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα
αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην
συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ,
ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των
συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου