Η
Αλχημεία και το Αλχημικό έργο στην Ανατολή (μέρος β) -
Alchimia
il e il lavoro alchemico a est [parte secondo] - Alchemy and Alchemical Work in the East (part b)
ΑΡΑΒΙΑ
Ο
άνθρωπος που ξεχωρίζει μέσα στον αραβικό κόσμο για τις αλχημικές του γνώσεις
και ικανότητες γενικά είναι ο Τζαμπίρ ιμπν Χαγιάμ (γεν. 721) γνωστός ως Τζαφφάρ
για τους Βυζαντινούς και Geber (Γκέμπερ) για τους Λατίνους. Ονομάζονταν «ο
Μεγάλος Διδάσκαλος της Τέχνης» και ιδρυτής αυτής της φιλοσοφικής σχολής. Μέσω των
έργων του εισάχθηκε στη Δύση και διαδόθηκε ξανά η αλχημική τέχνη. Του
αποδίδονται εκατοντάδες ή χιλιάδες συγγραφικά
έργα (όπως και με τον Ερμή τον
Τρισμέγιστο [κακώς, διότι είναι πολύ μεταγενέστερος του Ερμή]) αλλά γνήσια δικά του θεωρούνται πολύ - πολύ λιγότερα, ίσως μόνο
ένα: το Βιβλίο του Ελέους
Η
κυριότερη συνεισφορά του Γκέμπερ στην αλχημιστική θεωρία ήταν η θεωρία γνωστή
σαν «Μέθοδο Ισορροπίας» που ξαναπαρουσιάστηκε στη Δύση και γρήγορα υιοθετήθηκε
ως βασικό μέρος της δυτικής Αλχημείας. Ο αντικειμενικός σκοπός της «Μεθόδου»
του Γκέμπερ ήταν να βασίσει την αλχημεία στο μέτρο και τον αριθμό.
Ακολουθώντας έτσι τις πυθαγόρειες και πλατωνικές αντιλήψεις από την μια και του Αριστοτέλη από την άλλη, θεωρεί πως κάθε σώμα περιέχει τα τέσσερα στοιχεία που οι αναλογίες τους το καθορίζουν. Πίστευε πως μπορούσε να εξακριβώσει την ακριβή σύσταση των σωμάτων, υπολογίζοντας μαθηματικά την ακριβή ποσότητα κάθε στοιχείου που περιέχουν. Για να το πετύχει αυτό βασίστηκε στην τμηματική απόσταξη. Το μόνο που χρειάζονταν για την κατασκευή χρυσού ήταν τα κατάλληλα ελιξήρια (διαλύτες) που να ταιριάζουν στις ανάγκες του κάθε αγενούς μετάλλου. Σκοπός του Έργου λοιπόν είναι η αλλαγή στις υπάρχουσες σχέσεις ανάμεσα στις εσωτερικές - λανθάνουσες ιδιότητες των σωμάτων και στις φανερές - εκδηλωμένες. Πολλές γνώσεις της Χημείας οφείλονται στο έργο αυτού του εξαίσιου φιλοσόφου-αλχημιστή.
Ακολουθώντας έτσι τις πυθαγόρειες και πλατωνικές αντιλήψεις από την μια και του Αριστοτέλη από την άλλη, θεωρεί πως κάθε σώμα περιέχει τα τέσσερα στοιχεία που οι αναλογίες τους το καθορίζουν. Πίστευε πως μπορούσε να εξακριβώσει την ακριβή σύσταση των σωμάτων, υπολογίζοντας μαθηματικά την ακριβή ποσότητα κάθε στοιχείου που περιέχουν. Για να το πετύχει αυτό βασίστηκε στην τμηματική απόσταξη. Το μόνο που χρειάζονταν για την κατασκευή χρυσού ήταν τα κατάλληλα ελιξήρια (διαλύτες) που να ταιριάζουν στις ανάγκες του κάθε αγενούς μετάλλου. Σκοπός του Έργου λοιπόν είναι η αλλαγή στις υπάρχουσες σχέσεις ανάμεσα στις εσωτερικές - λανθάνουσες ιδιότητες των σωμάτων και στις φανερές - εκδηλωμένες. Πολλές γνώσεις της Χημείας οφείλονται στο έργο αυτού του εξαίσιου φιλοσόφου-αλχημιστή.
Με
την παρακμή της αραβικής κυριαρχίας στην Ευρώπη (1200 μ.Χ.), εξαφανίζεται
σιγά-σιγά η αλχημική γνώση, με την οποία ασχολείται ο χριστιανικός κόσμος,
κληρικοί και κυρίως, οι μοναχοί Βενεδικτίνοι χάρη στους οποίους σώθηκαν πολλά
έργα από την φωτιά των ιεροεξεταστών. Μέσα στα υπόγεια των μοναστηριών οι
αλχημιστές πειραματίζονταν στο αλχημικό έργο, γράφανε έργα σε αλληγορική γλώσσα
για να μην κατανοούνται από τους αμαθείς της ιερής Τέχνης. Από το κυνήγι της
τέχνης μέσα στα ίδια τα μοναστήρια, τα έργα περνούν σε πανεπιστημιακά κέντρα:
Παρίσι, Σαλαμάνκα, Νεάπολη, Πάδο, Τουλούζη όπου μαζί με την ιατρική διδάσκονταν
και η Αλχημεία.
Αλχημιστές
της εποχής αυτής: ο Καταλανός Αρνόλδος ντε Βιλλανόβα ο οποίος είχε και την φήμη
ενός έξοχου γιατρού με γνώσεις απόκρυφης Ιατρικής, ο Ραϋμόνδος Λούλλος μαθητής
του πρώτου, ο Αλβέρτο Μάγνο, ο Θωμάς ο Ακυινάτης, ο Ρογήρος Βάκων, ο Πίκο ντε
λα Μιραντόλα.
Στον
14ο αιώνα ξεχωρίζουν: ο Γάλλος αλχημιστής Νικόλαος Φλαμέλ και ο Βασίλειος
Βαλεντίνος.
Το
1493 γεννιέται στην Ζυρίχη, ένας από τους μεγαλύτερους αλχημιστές των εποχών, ο
Θεόφραστος Αυρήλιος Bobast Von Hohenheim, ο γνωστός Ιατρο-Φιλόσοφος με το
συμβολικό όνομα Παράκελσος, ο οποίος παίζει έναν καθοριστικό ρόλο στην ανανέωση
της αλχημείας εισάγοντας την θεραπευτική Αλχημεία ή Σπαγειρία (από το σπάω =
διασπώ και αγείρω = συγκεντρώνω), μία Τέχνη που βασίζεται στην γνώση των
ανερμήνευτων Νόμων - Αρχών της φύσης. Ο Παράκελσος δεν ασχολήθηκε με την
μεταστοιχείωση των μετάλλων, το πάρεργο, όπως τ’ ονόμαζε, αλλά τοποθέτησε όλη
την προσοχή του στην θεραπεία των ασθενειών υπενθυμίζοντας στους συγχρόνους μ’
αυτόν, ψευτο-αλχημιστές, το αληθινό νόημα και σκοπό της Αλχημείας: την
ελευθέρωση της Πεμπτουσίας των όντων, την Παρασκευή ελιξηρίων, βαμμάτων,
αρκανίων, ικανών να δώσουν στον άνθρωπο την υγεία που έχει χάσει.
Η
θεραπευτική Αλχημεία ή Σπαγειρία βασίζεται στον διαχωρισμό του καθαρού
(σώματος) από το ακάθαρτο, του ελαφριού από το βαρύ, του υγιές (σθένους) από το
ασθενές - άρρωστο.
Με
την ίδρυση των Ροδόσταυρων αναπτύχθηκε ένα ασφαλές έδαφος προς φύλαξη της ιερής
αυτής τέχνης από το κυνήγι των εκκλησιαστικών αρχών και της κρατικής εξουσίας.
Δύο σημαντικοί αλχημιστές - Ροδόσταυροι, ξεχωρίζουν: ο Μίκαελ Μάγιερ στην
Γερμανία και ο Ρόμπερτ Φλούντ στην Αγγλία τον 16ο αι. Επίσης ο Thomas Vaughan
γνωστός με το ψευδώνυμο Ειρηναίος Φιλαλήθης, ο Ελβέτιος, ο γερμανός Johan
Kunkel και τέλος στην ίδια εποχή (1648) ο μοναχός Richthaucen (Ριχτχάουζεν) ο
τελευταίος πραγματικός μαθητής του Ερμή και ο οποίος κατείχε την «φιλοσοφική
λίθο» από την οποία έδωσε μικρή ποσότητα στον αυτοκράτορα της Αυστρίας
Φερδινάνδο 3ο, με την οποία μεταστοιχειώθηκαν 3 λίβρες υδραργύρου σε 5 λίβρες
καθαρού χρυσού, από τον οποίο χρυσό κόπηκαν νομίσματα.
Το
1790 ιδρύεται στην Βεστφαλία μία «Ερμητική Εταιρία» που επέζησε ως το 1819.
Στην διάρκεια της γαλλικής επανάστασης, όπως αναφέρει ο Gerin Ricard, δεν
υπήρχε ευγενής οικογένεια που να μην διαθέτει αλχημικό εργαστήρι.
Ο
19ος αιώνας επιδεικνύει συγγραφείς όπως ο Cyliani ο οποίος με βάση τα λεγόμενά του
κατάφερε να πραγματοποιήσει την «προβολή». Το 1893 στο Παρίσι ιδρύεται η
Αλχημική Ακαδημία της Γαλλίας. Ο Jollivet Castelot του οποίου οι αντιλήψεις
απέχουν από την παραδοσιακή Αλχημεία
ΙΝΔΙΑ
Ανάλογες
αντιλήψεις και επιδιώξεις με αυτές των δυτικών αλχημιστών ανακαλύπτουμε και
στην Ανατολή, στον Ταντρισμό, που αναπτύχθηκε τον 4ο μ.Χ. αι. στην Ινδία.
Ο
Μιρσέα Ελιάντ στο βιβλίο του: «ΓΙΟΓΚΑ» γράφει:
«
Ο ταντρικός Βαζραγυάνα απέβλεπε στην Παρασκευή ενός «σώματος από διαμάντι»
άφθαρτου, απαλλαγμένου από το γίγνεσθαι.» Αυτή η απάλλαξη από το γίγνεσθαι
σημαίνει την πλήρη απελευθέρωση, εφόσον ολοκληρώθηκε το θείο Έργο. {...} « ο
πιστός έπρεπε να παρατηρήσει τη διάλυση και τη δημιουργία του Σύμπαντος και
τελικά να δοκιμάσει στον εαυτό του το «θάνατο» (=αποσύνθεση) και την «ανάσταση»
(=ανα-δημιουργία) τόσο του κόσμου όσο και του λεπτότερου σώματός του. {...} Σαν
τον αλχημιστή, ο γιόγκι επιφέρει μεταβολές στην «ύλη» και στην Ινδία η ύλη
είναι έργο της Πρακρίτι ή της Σάκτι (ή της Μάγυα, αρχέτυπου των Μάγων). Η
ταντρική Γιόγκα συνεπάγεται επομένως -μοιραία- μιαν αλχημική προέκταση: από τη
μια, κατέχοντας τα μυστικά της Σάκτι, ο γιογκίν κατορθώνει να μιμηθεί τους
«μετασχηματισμούς» της, έτσι, η μετάλλαξη των κοινών μετάλλων σε χρυσό πολύ
γρήγορα εγγράφεται μεταξύ των παραδοσιακών σίνντι· από την άλλη, το «σώμα από
διαμάντι» των βαζραγυανιστών, το σινταντέχα των χαθαγιόγκιν δεν στερείται
ομοιότητας με το «σώμα της Δόξας» των δυτικών αλχημιστών. Επιτελείται η
μετάλλαξη της σάρκας, κατασκευάζεται ένα θεϊκό σώμα (divya-deha), ένα «σώμα της
Γνώσης» (Jnana-deha), άξιος φορέας αυτού που έχει λυτρωθεί. {...} Ο Μάρκο Πόλο
μιλώντας για του γιογκίν που «ζουν 150-200 χρόνια» γράφει: «Χρησιμοποιούν ένα
πολύ παράξενο ποτό, γιατί φτιάχνουν ένα υγρό παρασκεύασμα καμωμένο από κράμα
θείου και υδράργυρου που πίνουν δύο φορές το μήνα. Αυτό τους δίνει, κατά πως
λένε, μεγάλη μακροζωία.»
Η
ινδική παράδοση είναι μεστή από αναφορές για τους αλχημιστές- γιόγκι που ακόμη
και μέχρι σήμερα υπάρχει η γενική πίστη για τις ικανότητες των γιογκίν να
μεταλλάζουν τα μέταλλα. Υπάρχει μία ανάλογη επιστήμη με την αλχημεία που
ονομάζεται ρασαγυάνα (από το rasa=χρυσάφι). Διαβάζουμε στο ίδιο βιβλίο του
Ελιάντ: «Είναι μία τέχνη που συνίσταται σ’ ορισμένες ενέργειες με βάση τα φάρμακα
και μερικά σύνθετα ιατρικά παρασκευάσματα, παρμένα τα περισσότερα από τα φυτά.
Οι ιδιότητές τους ξαναδίνουν υγεία στους ανίατα αρρώστους και ξαναφέρνουν τη
νιότη στους γέροντες.
Υπάρχει
μία μορφή για την οποία έχει δημιουργηθεί μία ολόκληρη μυθολογία γύρω από τις
αλχημικές του γνώσεις και κατορθώματα· ο Ναγκαρζούνα {(=ο Μεγάλος Νάγκα, ο
μεγάλος Σοφός, = Σ- Όφις = Δράκος) ο οποίος έζησε το 223 π.Χ.
Από
το ίδιο βιβλίο του Ελιάντ ακολουθεί ένα κείμενο από ένα σημαντικό εγχειρίδιο
που αποδίδεται στον ίδιο τον Ναγκαρζούνα:
Υπάρχουν
επίσης τέσσερα είδη νιρμάνα (μεταμορφώσεων):
1ο
στον κόσμο των επιθυμιών, μπορούμε να μεταμορφώσουμε τις ουσίες με τα βότανα σε
πολύτιμα αντικείμενα και μαγικά τεχνάσματα·
2ο
τα άτομα που είναι προικισμένα με υπεργνώσεις, μπορούν να μετατρέψουν τις
ουσίες με τη δύναμη της μαγικής τους δύναμης·
3ο
οι Ντέβα, Νάγκα, Αζούρα κλπ. με τη δύναμη της ανταπόδοσης από τις
(προηγούμενες) υπάρξεις τους μπορούν να μεταβάλλουν τις ουσίες·
4ο
τα όντα που έχουν ανταμειφθεί σε κάποια κοσμική ύπαρξη του υλικού κόσμου
μπορούν να μεταβάλλουν τις ουσίες με τη δύναμη της αυτοσυγκέντρωσης.
{...}
Η Civa-Samhita βεβαιώνει ότι ο γιογκίν είναι ικανός να κάνει χρυσάφι από
οποιοδήποτε μέταλλο τρίβοντάς το με τα περιττώματά του και τα ούρα του.»
Από
τα παραπάνω (κάποια δείγματα από πάμπολλες αναφορές) συμπεραίνουμε πως κατείχαν
την δυνατότητα μεταστοιχείωσης των μετάλλων τόσο με την φυσική-ορυκτή αλχημεία
όσο και με την πνευματική δύναμη τη «δύναμη του Σαμάντι» που αποκτά ένας
γιόγκι. Απ’ όλες τις αναφορές για την συνύπαρξη ταντρισμού- Αλχημεία
συμπεραίνουμε πως αυτή η πνευματική τεχνική ασχέτως ότι εργαζόταν πάνω στην
ύλη, αναζητούσε πάνω απ’ όλα την Πνευματική ολοκλήρωση και απελευθέρωση.
«{...}
Αν αφήσουμε κατά μέρος την λαογραφία που αναπτύχθηκε γύρω από τους αλχημιστές,
καταλαβαίνουμε την αναλογία που υπάρχει ανάμεσα στον αλχημιστή που
επεξεργάζεται τα «κοινά» μέταλλα για να τα μεταλλάξει σε «χρυσό» και τον
γιογκίν που εργάζεται πάνω στον εαυτό του, προσπαθώντας ν’ «αποσπάσει» από την
ψυχονοητική ζωή του, τη σκοτεινή και υποδουλωμένη, το ανεξάρτητο και αυτόνομο
πνεύμα που έχει την ίδια υπόσταση με το χρυσό. Γιατί στην Ινδία, όπως και
αλλού, «ο χρυσός είναι η αθανασία». Ο χρυσός είναι το μόνο τέλειο ηλιακό
μέταλλο, και, επομένως, ο συμβολισμός του ενώνεται με τον συμβολισμό του
Πνεύματος, της ελευθερίας και της πνευματικής αυτονομίας. Πίστευαν ότι θα
παρατείνουν απεριόριστα τη ζωή τους απορροφώντας χρυσό. Αλλά, σύμφωνα με το
αλχημικό κείμενο του Rasaratna-Samuccaya, πριν να είναι δυνατή η απορρόφησή
του, έπρεπε να προηγηθεί κάθαρση και «στερέωση» με τον υδράργυρο.»
Γενικά
μπορούμε να πούμε ότι αυτές οι βιοχημικές λειτουργίες του γιόγκι χρησιμεύουν ως
όχημα στις φυσικο-πνευματικές ενέργειες. Το ελιξήριο του αλχημιστή αντίστοιχο
με την αθανασία που επιζητά ο γιόγκι. Η εργασία του γιόγκι πάνω στο σώμα την
ψυχή και το νου για να τα μετατρέψει σ’ ένα «Θείο Σώμα» αντιστοιχεί με την
εργασία του αλχημιστή πάνω στην ύλη για να την μετατρέψει σε χρυσό, επιταχύνοντας
έτσι το φυσικό έργο της «ολοκλήρωσης». Έτσι, υπάρχει μία στενή σχέση στην «ύλη»
των αλχημιστών με το ψυχοσωματικό μας σώμα.
ΚΙΝΑ
Γράφει
η Μπλαβάτσκυ: «Με βάση την ιστορία, η αλχημεία στην Κίνα μελετιόταν πάνω από 16
αιώνες πριν από την χριστιανική εποχή και ότι άνθιζε στους πρώτους αιώνες (της
ιστορίας) της. Και ήταν προς το τέλος του 4ου αιώνα μ.Χ., όταν η Κίνα άνοιξε
τις πόρτες της στο εμπόριο με το λατινικό στοιχείο, που η αλχημεία εισχώρησε
στην Ευρώπη.»
Η
αλχημεία στην Κίνα -παρόμοια κατάσταση με την Ινδία- αποτελεί το συγκρότημα των
παραδοσιακών και κοσμολογικών αρχών, τους μύθους σχετικούς με το ελιξήριο της
αθανασίας και τα μυστικά τα σχετικά με την παράταση της γήινης ζωής. Θεωρούσαν
ότι ο χρυσός και ο νεφρίτης λίθος έχουν Γιάγκ ενέργεια και αυτό τα έκανε να
συμβάλλουν στην διατήρηση των σωμάτων. Επίσης πίστευαν πως ο «κατασκευασμένος»
χρυσός είναι ανώτερος από τον φυσικό διότι τον θεωρούσαν καθαρότερο, εξ αιτίας
των «ακαθαρσιών» της γης.
Ο
χρυσός συμβολικά, είχε αυτοκρατορικό χαρακτήρα. Βρισκόμενος στα σπλάχνα της γης
συνδεότανε με το θείο τον κίτρινο υδράργυρο και τη μέλλουσα ζωή. Όπως η γη
μεταμορφώνει τον ορείχαλκο σε χρυσό έτσι και ο αλχημιστής συνεργάζεται με το
έργο της φύσης επιταχύνοντας την διεργασία. Ένα κείμενο του 122 π.Χ., το
Huai-nantzu επιβεβαιώνει την ολοκλήρωση της μεταμόρφωσης από «ενστάλαξη
μετάλλων». Το κείμενο μπορεί να είναι από την σχολή του Τσου-Γεν, πιθανού
ιδρυτή της κινέζικης αλχημείας, σύγχρονος του Μένκιου.
«Η
αναζήτηση του «ελιξήριου» της αθανασίας, του «αθάνατου νερού», σχετίζεται με
την αναζήτηση εκείνης της γης όπου ο θάνατος έχει νικηθεί για πάντα. Είναι τα
νησιά των αθανάτων, των μακάρων, το Άβαλον. Η δυνατότητα του να φτάσει κανείς
σε αυτή τη Γη, ισοδυναμούσε με το ν’ απελευθερωθεί από το ανθρώπινο δράμα, από
τον κύκλο των επανενσαρκώσεων διαβαίνοντας τον ηρωικό δρόμο της νίκης του
σκοτεινού δράκου που οδηγεί στην αθανασία-μακαριότητα.
Από
ένα σημείο και μετά στην Κίνα παρατηρείται το φαινόμενο του διαχωρισμού της
εξωτερικής αλχημείας που ασχολείται με τις συγκεκριμένες ουσίες και της
εσωτερικής που ασχολείται με τις «ψυχές» αυτών των ουσιών, θέλοντας να διασώσουν
το μετα-φυσικό της νόημα.
«Η
εσωτερική αλχημεία αναλύεται καθαρά στο Traite sur le Dragon et le tigre του
Σου Τούνγκ Π’ ό, γραμμένο στα 1110 μ.Χ. Τα «καθαρά» μέταλλα, τα υπερβατικά,
ταυτίζονται με τα διάφορα μέρη του σώματος και οι αλχημιστικές διαδικασίες,
αντί να πραγματοποιούνται στο εργαστήρι, ξετυλίγονται μέσα στο σώμα και τη
συνείδηση του πειραματιζόμενου.
Ο
Σου Τουνγκ Π’ ό είναι σαφής: « ο δράκοντας είναι ο υδράργυρος. Είναι σπέρμα και
αίμα. Έρχεται από τα νεφρά και διατηρείται στο συκώτι {...} Ο τίγρης είναι ο
μόλυβδος. Είναι αναπνοή και σωματική δύναμη. Βγαίνει από το πνεύμα και
διατηρείται μέσα στους πνεύμονες {...} Όταν το πνεύμα κινείται, η αναπνοή και η
δύναμη ενεργούν συγχρόνως. Όταν τα νεφρά διογκώνονται, το σπέρμα και το αίμα
κυλούν συγχρόνως.
Ενώ
η αλχημεία στην Ινδία έχει ενωθεί με την Ταντρική Γιόγκα, στην Κίνα έμεινε
πάντοτε σχετική με τις Ταοϊστικές τεχνικές. Γι’ αυτό η ρύθμιση της αναπνοής
-τόσο σημαντική στους ταοϊστικούς κύκλους- αποτελεί τμήμα της πειθαρχίας του
αλχημιστή.»
Σήμερα,
παρατηρούμε το γεγονός πως, επιστήμονες της Πυρηνικής Φυσικής, και της
Επιστήμης γενικότερα, ενώ έχουν ανακαλύψει και αυτοί με τη σειρά τους, αυτήν
την βασική αλχημική αντίληψη περί της της Ενότητας της ύλης· και επίσης, ενώ η
μεταστοιχείωση γι’ αυτούς είναι ένα γεγονός, τους χρειάζονται ίσως άλλα τόσα
χρόνια ακόμα, μέχρι να συνειδητοποιήσουν πως το σημαντικό, είναι να ανακαλύψουν
αυτές τις έννοιες, τόσο της Μεταστοιχείωσης όσο και της Ενότητας στις
λεπτότερες, υψηλότερες και αγνότερες περιοχές του κάθε όντος, στις τρεις
σφαίρες των τριών βασιλείων.
Αλλά,
μάλλον αυτό είναι, -όπως πάντοτε ήταν, είναι και θα είναι,- μία Ανακάλυψη και
ένα Έργο Μαθητών- Φιλόσοφων, που ... με τη ΔΥΝΑΜΗ ΤΟΥ, υψώνουν αυτήν που
κοιμάται μέσα τους και προσπαθούν ν’ ακολουθούν τη δική του στην αναβατική
Ατραπό, με την -ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΑΓΑΠΗ- Αγάπη τους, κάνουν να φουσκώσει το ψωμί της
καλοσύνης που νοιώθουν στην Καρδιά τους, με μια - από την ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΦΛΟΓΑ - Φλόγα
της Πίστης τους μεταμορφώνουν την σκοτεινή ύλη σε Φώς!!!
"ΙΠΠΟΤΕΣ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ"
http://seliniartemisekati.blogspot.gr/-
Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται
ευκρινώς η πηγή του και υπάρχει ενεργός σύνδεσμος(link ). Νόμος 2121/1993 και
κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή
εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν
υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα
αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην
συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ,
ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των
συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου