The Earth Without the Moon - Η Γη χωρίς Σελήνη - Terra senza Luna
[foto from : https://sites.google.co/site/geologyclassroom1/ ]
The period when the Earth was Moonless is probably the most remote
recollection of mankind. Democritus and Anaxagoras taught that there was a time
when the Earth was without the Moon. [Η περίοδος που η Γη ήταν σελήνη είναι ίσως η πιο
απομακρυσμένη ανάμνηση της ανθρωπότητας. Ο Δημόκριτος και ο Αναξαγόρας δίδαξαν
ότι υπήρχε μια εποχή που η Γη ήταν χωρίς τη Σελήνη].(1) Aristotle wrote that Arcadia in Greece, before being inhabited by
the Hellenes, had a population of Pelasgians, and that these aborigines
occupied the land already before there was a moon in the sky above the Earth;
for this reason they were called Proselenes [
Ο Αριστοτέλης έγραψε ότι η Αρκαδία στην Ελλάδα,
πριν κατοικηθεί από τους Έλληνες, είχε πληθυσμό Πελασγίων και ότι αυτοί οι
αυτόχθονες κατέλαβαν τη γη ήδη πριν υπάρξει φεγγάρι στον ουρανό πάνω από τη Γη.
για αυτό το λόγο ονομάστηκαν Προσελλήνιοι ή Προσέλληνες].(2)Apollonius of Rhodes mentioned the time “when not all the orbs were yet
in the heavens, before the Danai and Deukalion races came into existence, and
only the Arcadians lived, of whom it is said that they dwelt on mountains and
fed on acorns, before there was a moon [Ο Απολλώνιος της Ρόδου
ανέφερε την εποχή «όταν δεν ήταν ακόμη όλοι οι σφαίρες στον ουρανό, πριν από
την έναρξη των αγώνων των Δαναών και του Δευκαλίωνος, και ζούσαν μόνο οι Αρκάδες,
για τους οποίους λέγεται ότι κατοικούσαν στα βουνά και ετρέφοντο με βελανίδια,
πριν υπήρχε ένα φεγγάρι].” (3)
Plutarch wrote in The Roman Questions: “There were Arcadians of
Evander’s following, the so-called pre-Lunar people [Ο Πλούταρχος έγραψε
στις Ρωμαϊκές Ερωτήσεις: «Υπήρχαν Αρκάδες του Εύανδρου, οι λεγόμενοι
προ-Σεληνιακοί άνθρωποι].”(4) Similarly wrote
Ovid: “The Arcadians are said to have possessed their land before the birth of
Jove, and the folk is older than the Moon [Παρόμοια έγραψε ο Οβίδιος
: «Οι Αρκάδες λένε ότι είχαν την γη τους πριν από τη γέννηση του Διός, και οι
λαοί είναι μεγαλύτεροι από τη Σελήνη].” (5) Hippolytus refers to a legend that “Arcadia brought
forth Pelasgus, of greater antiquity than the moon [Ο Ιππόλυτος αναφέρεται
σε έναν μύθο ότι «η Αρκαδία έφερε τους Πελασγούς, που ήσαν αρχαιότεροι από το
φεγγάρι].”(6) Lucian in his Astrology says that “the Arcadians
affirm in their folly that they are older than the moon [Ο Λουκιανός στην
Αστρολογία του λέει ότι «οι Αρκάδες επιβεβαιώνουν στην παραλογισμό τους ότι
είναι μεγαλύτεροι από το φεγγάρι
] .”(7) Censorinus also alludes to the time in the past when there was no moon
in the sky [Ο Κηνσωρίνος [τίτλος
εις την Ρώμη] αναφέρεται επίσης στην εποχή του παρελθόντος όταν δεν υπήρχε
φεγγάρι στον ουρανό].(8)
Some allusions to the time before there was a Moon may be found also in
the Scriptures. In Job 25:5 the grandeur of the Lord who “Makes peace in the
heights” is praised and the time is mentioned “before [there was] a moon and it
did not shine.” Also in Psalm 72:5 it is said: “Thou wast feared since [the
time of] the sun and before [the time of] the moon, a generation of
generations.” A “generation of generations” means a very long time. Of course,
it is of no use to counter this psalm with the myth of the first chapter of
Genesis, a tale brought down from exotic and later sources.
The memory of a world without a moon lives in oral tradition among the
Indians. The Indians of the Bogota highlands in the eastern Cordilleras of
Colombia relate some of their tribal reminiscences to the time before there was
a moon. “In the earliest times, when the moon was not yet in the heavens,” say
the tribesmen of Chibchas [Μερικοί υπαινιγμοί για
το χρόνο πριν από τη Σελήνη μπορούν να βρεθούν επίσης στις Γραφές της χριστιανικής
Βίβλου. Όπως στον Ιώβ 25: 5 το μεγαλείο του Κυρίου που «κάνει ειρήνη στα ύψη»
επαινείται και ο χρόνος αναφέρεται «πριν [υπήρχε] ένα φεγγάρι και δεν λάμπει».
Επίσης στο Ψαλμό 72: 5 λέγεται: «Φοβόσασταν από την εποχή του ήλιου και πριν
από την εποχή του φεγγαριού, μια γενιά γενεών».
Μια «γενιά γενεών» σημαίνει
πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Φυσικά,
δεν είναι χρήσιμο να αντισταθμίσουμε αυτόν τον ψαλμό με τον μύθο του πρώτου
κεφαλαίου της Γένεσης, μια ιστορία που εξηγείται από εξωτικές και
μεταγενέστερες πηγές.
Η μνήμη ενός κόσμου
χωρίς φεγγάρι ζει στην προφορική παράδοση μεταξύ των Ινδιάνων. Οι Ινδιάνοι των
ορεινών περιοχών της Μπογκοτά στα ανατολικά Cordilleras της Κολομβίας
συσχετίζουν μερικές από τις φυλετικές τους αναμνήσεις με την εποχή που υπήρχε
φεγγάρι. «Στις πρώτες στιγμές, όταν το φεγγάρι δεν ήταν ακόμα στους ουρανούς»,
λένε οι φυλές του Τσίμπα.] .(9)
There are currently three theories of the origin of the moon:
1) The Moon originated at the same time as the Earth, being formed
substantially from the same material, aggregating and solidifying.
2) The Moon was formed not in the vicinity of the Earth, but in a
different part of the solar system, and was later captured by the Earth.
3) The Moon was originally a portion of the terrestrial crust and was
torn out, leaving behind the bed of the Pacific.
All three theories claim the presence of the Moon on an orbit around the
Earth for billions of years. Mythology may supply each of these views with some
support (Genesis I for the first view; the birth of Aphrodite from the sea for
the third view; Aphrodite’s origin in the disruption of Uranus, and also the
violence of Sin—the Babylonian Moon—seems to support the second view).
Since mankind on both sides of the Atlantic preserved the memory of a
time when the Earth was without the Moon, the first hypothesis, namely, of the
Moon originating simultaneously with the Earth and in its vicinity, is to be
excluded, leaving the other two hypotheses to compete between themselves.
We have seen that the traditions of diverse peoples offer corroborative
testimony to the effect that in a very early age, but still in the memory of
mankind, no moon accompanied the Earth [Υπάρχουν επί του
παρόντος τρεις θεωρίες για την προέλευση του φεγγαριού:
1) Η Σελήνη προήλθε
ταυτόχρονα με τη Γη, σχηματίζεται ουσιαστικά από το ίδιο υλικό, συσσωματώνοντας
και στερεοποιώντας.
2) Η Σελήνη
σχηματίστηκε όχι κοντά στη Γη, αλλά σε διαφορετικό μέρος του ηλιακού συστήματος
και αργότερα συνελήφθη από τη Γη.
3) Το φεγγάρι ήταν
αρχικά ένα τμήμα του επίγειου φλοιού και σχίστηκε, αφήνοντας πίσω από το
κρεβάτι του Ειρηνικού.
Και οι τρεις θεωρίες ισχυρίζονται την
παρουσία της Σελήνης σε τροχιά γύρω από τη Γη για δισεκατομμύρια χρόνια.
Η μυθολογία μπορεί να παρέχει σε κάθε μία από
αυτές τις απόψεις κάποια υποστήριξη (Γένεση Ι για την πρώτη άποψη · γέννηση της
Αφροδίτης από τη θάλασσα για την τρίτη άποψη · προέλευση της Αφροδίτης στην
αναστάτωση του Ουρανού, και επίσης η βία της αμαρτίας –η Βαβυλωνιακή Σελήνη–
φαίνεται για να υποστηρίξετε τη δεύτερη προβολή).
Δεδομένου ότι η ανθρωπότητα και στις δύο
πλευρές του Ατλαντικού διατήρησε τη μνήμη μιας εποχής που η Γη ήταν χωρίς τη
Σελήνη, η πρώτη υπόθεση, δηλαδή, της Σελήνης που προέρχεται ταυτόχρονα με τη Γη
και στην περιοχή της, πρέπει να αποκλειστεί, αφήνοντας τις άλλες δύο υποθέσεις
να ανταγωνίζονται μεταξύ τους.
Έχουμε δει ότι οι παραδόσεις
διαφορετικών λαών προσφέρουν επιβεβαιωτική μαρτυρία ότι σε πολύ μικρή ηλικία,
αλλά ακόμα στη μνήμη της ανθρωπότητας, κανένα φεγγάρι δεν συνόδευε τη Γή] .(10) Since human
beings already peopled the Earth, it is improbable that the Moon sprang from
it: there must have existed a solid lithosphere, not a liquid earth. Thus while
I do not claim to know the origin of the Moon, I find it more probable that the
Moon was captured by the Earth. Such an event would have occurred as a
catastrophe [Δεδομένου ότι τα
ανθρώπινα όντα έχουν ήδη ξεπεράσει τη Γη, είναι απίθανο η Σελήνη να ξεπηδήσει
από αυτήν: πρέπει να υπήρχε μια στερεή λιθόσφαιρα, όχι μια υγρή γη. Έτσι, ενώ
δεν ισχυρίζομαι ότι γνωρίζω την προέλευση της Σελήνης, θεωρώ πιο πιθανό ότι η
Σελήνη συνελήφθη από τη Γη. Ένα τέτοιο γεγονός θα είχε συμβεί ως καταστροφή
] .(11) If the Moon’s
formation took place away from the Earth [Εάν ο σχηματισμός της
Σελήνης πραγματοποιήθηκε μακριά από τη Γη],(12) its composition
may be quite different.There is no evidence to suggest whether the Moon was a planet, a
satellite of another planet, or a comet at the time of its capture by the
Earth. Whatever atmosphere it may have had [η σύνθεσή του μπορεί
να είναι αρκετά διαφορετική.
Δεν υπάρχουν στοιχεία
που να υποδηλώνουν εάν η Σελήνη ήταν πλανήτης, δορυφόρος άλλου πλανήτη ή
κομήτης τη στιγμή της σύλληψής της από τη Γη. Όποια και αν ήταν η ατμόσφαιρα] (13) was pulled away
by the Earth, by other contacting bodies, or dissipated in some other way. Since the time the Moon began to accompany the Earth, it underwent the
influence of contacts with comets and planets that passed near the Earth in
subsequent ages. The mass of the Moon being less than that of the Earth, the
Moon must have suffered greater disturbances in cosmic contacts. During these
contacts the Moon was not carried away: this is due to the fact that no body
more powerful than the Earth came sufficiently close to the Moon to take it
away from the Earth for good; but in the contacts that took place the Moon was
removed repeatedly from one orbit to another.
The variations in the position of the Moon can be read in the variations
in the length of the month. The length of the month repeatedly changed in
subseqent catastrophic events—and for this there exists a large amount of
supporting evidence. In these later occurrences the Moon played a passive role,
and Zeus in the Iliad advised it (Aphrodite) to stay out of the battle
in which Athene and Ares (Venus and Mars) were the main contestants. [Τράβηξε μακριά από τη
Γη, από άλλα σώματα που έρχονται σε επαφή, ή διασκορπίστηκε με κάποιον άλλο
τρόπο. Από τη στιγμή που η Σελήνη άρχισε να συνοδεύει τη Γη, υπέστη την
επίδραση επαφών με κομήτες και πλανήτες που πέρασαν κοντά στη Γη σε επόμενες
εποχές. Η μάζα της Σελήνης είναι μικρότερη από αυτήν της Γης, η Σελήνη πρέπει
να έχει υποστεί μεγαλύτερες διαταραχές στις κοσμικές επαφές. Κατά τη διάρκεια
αυτών των επαφών η Σελήνη δεν παρασύρθηκε: αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι
κανένα σώμα πιο ισχυρό από τη Γη δεν ήρθε αρκετά κοντά στη Σελήνη για να το
πάρει μακριά από τη Γη για καλό. αλλά στις επαφές που πραγματοποιήθηκαν η
Σελήνη αφαιρέθηκε επανειλημμένα από τη μία τροχιά στην άλλη.
Οι διακυμάνσεις στη θέση της
Σελήνης μπορούν να διαβα-στούν στις παραλλαγές στο μήκος του μήνα. Η διάρκεια
του μήνα άλλαξε επανειλημμένα σε δευτερεύοντα καταστροφικά γεγονότα - και γι
'αυτό υπάρχει ένα μεγάλο αριθμό αποδει-κτικών στοιχείων. Σε αυτά τα μετέπειτα
γεγονότα, η Σελήνη έπαιξε έναν παθητικό ρόλο και ο Δίας στην Ιλιάδα το συμ-βούλεψε
(Αφροδίτη) να μείνει έξω από τη μάχη στην οποία οι Αθηνά και Άρη (Αφροδίτη και
Άρης) ήταν οι κύριοι διαγω-νιζόμενοι.]
References
2. Aristotle,
fr. 591 (ed. V. Rose [Teubner:Tuebingen, 1886] ). Cf. Pauly’s
Realencyclopaedie der classischen Altertumswissenschaft, article “Mond” ;
H. Roscher, Lexicon d. griech. und roemisch. Mythologie, article “Proselenes.”
9. A. von
Humboldt, Vues des Cordillères (1816), English transl.: Researches
Concerning the Institutions and Monuments of the Ancient Inhabitants of
America, (1814), vol. I,
p. 87; cf. H. Fischer, In mondener Welt (1930), p. 145.
10. [In
addition to the sources cited above, cf. The Nihongi Chronicles of Japan
(I.ii, in Transactions and Proceedings of the Japanese Society, vol. I
[1896]) which recount how “Heaven and Earth . . . produced the Moon-god.” The Kalevala
of the Finns recalls a time “when the Moon was placed in orbit.” (Rune III.35)]
11. [Cf.
the effects of such an event on the Earth’s rotation calculated by H.
Gerstenkorn in Zeitschrift fuer Astrophysik, 36 (1955), p. 245; cf.
idem, in Mantles of the Earth and the Terrestrial Planets, S. K. Runcorn
ed., (New York, 1967); also idem in Icarus 9 (1968), p. 394.]
12. [Cf.
H. Alfven and G. Arrhenius, “Two Alternatives for the History of the Moon,” Science
165 (1969), 11ff.; S. F. Singer and L. W. Banderman, “Where was the Moon
Formed?” Science 170 (1970), 438-439: “ . . . The moon was formed
independently of the earth and later captured, presumably by a three-body
interaction, and these events were followed by the dissipation of the excess
energy through tidal friction in a close encounter.” More recently, a study of
lunar paleotides has shown that “the Moon could not have been formed in orbit
around the Earth” (A. J. Anderson, “Lunar Paleotides and the Origin of the
Earth-Moon System,” The Moon and the Planets, 19 [1978], 409-417).
Because of a certain degree of instability in the Sun-Earth-Moon system, “the
planetary origin and capture of the Moon by the Earth becomes a strong dynamic
possibility.” (V. Szebehely and R. McKenzie, “Stability of the Sun-Earth-Moon
System,” The Astronomical Journal 82 (1977), 303ff.].
13. [Cf.
Yu. B. Chernyak, “On Recent Lunar Atmosphere,” Nature, 273 (15 June,
1978), pp. 497ff. The author found “strong theoretical evidence of a
considerable atmosphere on the Moon during the greater part of its history.”]
- Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον
αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του και υπάρχει ενεργός σύνδεσμος (link). Νόμος
2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή
εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν
υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα
αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην
συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ,
ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των
συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου