Πέμπτη 14 Μαρτίου 2024

Λέων καὶ Προμηθεὺς καὶ ἐλέφας, Αἰσώπου Μῦθοι / Leone e Prometeo ed elefante, miti di Esopo / Lion and Prometheus and elephant, Aesop's myths / Лев, Прометей и слон, мифы Эзопа.


Λέων κα Προμηθες κα λέφας, Ασώπου Μθοι
 

Λέων κατεμέμφετο Προμηθέα πολλάκις τι μέγαν ατν πλασε κα καλόν, κα τν μν γένυν πλισε τος δοσι, τος δ πόδας κράτυνε τος νυξιν, ποίησέ τε τν λλων θηρίων δυνατώτερον. « δ τοιοτος, φασκε, τν λεκτρυόνα φοβομαι.» Κα Προμηθες φη· «Τί με μάτην ατι; τ γρ μ πάντα χεις σα πλάττειν δυνάμην· δέ σου ψυχ πρς τοτο μόνον μαλακίζεται.» κλαιεν ον αυτν λέων κα τς δειλίας κατεμέμφετο κα τέλος ποθανεν θελεν. Οτω δ γνώμης χων λέφαντι περιτυγχάνει, κα προσαγορεύσας εστήκει διαλεγόμενος, κα ρν διαπαντς τ τα κινοντα· «Τί πάσχεις; φη, κα τί ποτε οδ μικρν τρεμε σου τ ος; «Κα λέφας, κατ τύχην περιπτάντος ατ κώνωπος· «ρς, φη, τοτο τ βραχύ, τ βομβον; ν εσδύν μου τ τς κος δ, τέθνηκα.» Κα λέων· «Τί ον τι ποθνσκειν, φη, με δε τοσοτον ντα κα λέφαντος ετυχέστερον σ κρείττων κώνωπος λεκτρυών;»
ρς σον σχύος κώνωψ χει, ς κα λεφαντα φοβεν.
Στα νέα Ελληνικά
    Οι αρχαίοι πίστευαν ότι τα λιοντάρια φοβούνται τους κόκκορες κ πανικοβάλλονται όταν ακούσουν φωνή από κόκκορα.
    Έτσι, ένα λιοντάρι παραπονιόταν στον Προμηθέα: "με έπλασες μεγάλο, όμορφο, μου όπλισες το σαγόνι με τα δόντια κ τα πόδια με τα δυνατά νύχια, με έκανες δυνατότερο από όλα τα ζώα· και με όλα αυτά, με κάνεις κ ντροπιάζομαι επειδή φοβάμαι τα κοκκόρια! Αυτό ήταν μεγάλο σφάλμα σου! Εξαιτίας αυτού του ελαττώματος, πάνε χαμένες οι τόσες αρετές μου! Αντί να καμαρώνω που είμαι δυνατός, μεγάλος, όμορφος, τώρα ντρέπομαι, γιατί ο κόσμος θα λέει: 'ένα τόσο μεγάλο κ δυνατό ζώο, κ φοβάται από τη φωνή του κόκκορα!' Γιατί μου έδωσες τόσες δυνάμεις κ αρετές, άν ήτανε να γελοιοποιούμαι; Τόσες χάρες που μου έδωσες, δέν μπορούσες κ αυτό το ελάττωμα να διορθώσεις;". Τέτοια πολλά έλεγε το λιοντάρι, κ ο Προμηθέας απαντούσε: "έκανα ό,τι μπορούσα. Παντοδύναμος δέν είμαι, παραπάνω να κάνω δέν μπορώ. Μή στενοχωριέσαι, μόνο αυτό το ελαττωματάκι έχεις στο χαρακτήρα σου, κατά τα άλλα είσαι μιά χαρά".
    Το λιοντάρι όμως δέν ικανοποιούνταν με αυτήν την απάντηση, εξακολουθούσε να θρηνεί κ να ντρέπεται για τη δειλία του προς τα κοκκόρια, ώσπου το πήρε απόφαση να πεθάνει, για να ξεπλύνει τη ντροπή του. Πώς να πέθαινε λοιπόν; σκέφθηκε να μπεί βαθιά μέσα στη ζούγκλα για να σκοτωθεί απο κανένα φίδι ή άλλο ζώο δυνατότερο από τον εαυτό του. Καθώς πήγαινε μέσα στη ζούγκλα, συνάντησε έναν ελέφαντα. "Γειά σου κύριε ελέφαντα!" τον χαιρέτησε κ έπιασε ψιλή κουβέντα μαζί του. Καθώς συνομιλούσε με τον ελέφαντα, παρατήρησε οτι ο ελέφαντας  κουνούσε ασταμάτητα τα αυτιά του, σάν βεντάλιες. "Συγνώμη", του λέει, "γιατί κουνάς συνεχώς τα αυτιάσου; έχεις κάποιο πρόβλημα;" - "Άχ", λέει ο ελέφαντας, "μεγάλο βάσανο!". (Εκείνη την ώρα ένα κουνούπι ήρθε κ τριγύριζε τον ελέφαντα). "Βλέπεις αυτό το μικρό πραγματάκι που βουίζει; Άν αυτό μπεί μέσα στον ακουστικό μου πόρο, χάθηκα!" είπε ο ελέφαντας, "γι' αυτό είμαι υποχρεωμένος να κουνάω συνεχώς τα αυτιά, για να διώχνω τα κουνούπια!".
    Θαύμασε το λιοντάρι! Αποχαιρέτησε τον ελέφαντα, κ φεύγοντας μονολογούσε: "Γιά φαντάσου! Κ εγώ ήθελα να σκοτωθώ, επειδή φοβάμαι το κοκκόρια! Εδώ κοτζάμ ελέφαντας κ φοβάται ένα κουνούπι! Μωρέ εγώ είμαι εκατό φορές ανώτερος. Δέν μου αξίζει να πεθάνω, μόνο μου αξίζει να είμαι όλων των ζώων ο βασιλιάς!".
[η ανωτέρω εικόνα προέρχεται από την ακόλουθη ιστοσελίδα :  https://chilonas.com/2012/09/06/httpwp-mep1op6y-qt/     όπου ο Αίσωπος ενώ σερβίρει δύο ιερείς_πίνακας του Francis_Barlow_1687_wikipedia]
http://seliniartemisekati.blogspot.gr/ - Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του και υπάρχει ενεργός σύνδεσμος (link). Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου