Μέλισσαι καὶ
Ζεύς, Αἰσώπου Μῦθοι
[ΣΛΔ] - Api e Zeus, Esopo
miti
Μέλισσαι φθονήσασαι ἀνθρώποις
τοῦ ἰδίου
μέλιτος ἧκον πρὸς
τὸν Δία καὶ
τούτου ἐδέοντο ὅπως
αὐταῖς
ἰσχὺν
παράσχηται παιούσαις τοῖς κέντροις τοὺς
προσιόντας τοῖς κηρίοις ἀναιρεῖν.
Καὶ ὁ
Ζεὺς ἀγανακτήσας
κατ᾿ αὐτῶν
διὰ τὴν
βασκανίαν παρεσκεύασεν αὐτάς, ἡνίκα
ἂν τύπτωσί τινα, τὸ
κέντρον ἀποβαλεῖν,
μετὰ δὲ
τοῦτο καὶ
τῆς σωτηρίας στερίσκεσθαι. Οὗτος
ὁ λόγος ἁρμόσειεν
ἂν πρὸς
ἄνδρας βασκάνους οἳ
καὶ αὐτοὶ
βλάπτεσθαι ὑπομένουσιν.
(variant version
from Chambry's first edition)
Μέλισσα καὶ Ζεύς
Μέλισσα
μήτηρ κηρίων οὖσα ἀνελήλυθεν εἰς θεούς, φέρουσα κηροὺς καὶ μέλι. Τερφθεὶς δὲ ὁ Ζεὺς τῇ προσφορᾷ τῆς μελίσσης συνετάξατο
δοῦναι αὐτῇ ὃ ἂν αἰτήσῃ. Ἡ δέ· Δός, ἔφη,
τῇ σῇ
θεραπαινίδι κέντρον πρὸς ἄμυναν
τῶν πόνων μου καὶ
εἰς φυλακήν μου. Ἀπορήσας
δὲ ὁ
Ζεὺς πρὸς
τὰς αἰτήσεις,
ἐπεὶ
ἐφίλει τῶν
ἀνθρώπων τὸ
γένος, ἔφη τῇ
μελίσσῃ· Οὐχ
ὡς ᾔτησας
γενήσεται, ἀλλ᾿
ἐάν τις τῶν
ἀνθρώπων ἥκῃ
λαβεῖν μέλι, σὺ
δὲ βούλῃ
αὐτὸν
ἀμύνασθαι, ἔχε
τὸ κέντρον· πλὴν
ἴσθι ὅτι,
εἰ πλήξεις ἄνθρωπον,
ἐμβληθέντος τοῦ
κέντρου, παρευθὺς ἀποθνήξῃ·
ζωὴ γάρ σοι ἐντυγχάνει
τὸ κέντρον.
Ὁ μῦθος
δηλοῖ ὅτι
ἐν ταῖς
προσευχαῖς καὶ
ταῖς δεήσεσιν μηδεὶς
κατὰ τῶν
ἐχθρῶν
ζητείτω κακόν.
Στα
νέα Ελληνικά
Ο
μύθος αυτός βρίσκεται σε δύο παραλλαγές, από τις οποίες πληρέστερη κ λογικότερη
είναι η δεύτερη:
Η μέλισσα πέταξε στον ουρανό κ προσέφερε στους
θεούς μέλι κ κερί. Ο Δίας ευχαριστήθηκε τόσο πολύ με αυτήν την προσφορά της
μέλισσας, που της υποσχέθηκε να της δώσει ό,τι κ άν ζητήσει. Η μέλισσα ζήτησε:
"δώσε σε εμένα, την υπηρέτρια σου, να έχω κεντρί με το οποίο να
υπερασπίζομαι τους καρπούς των κόπων μου κ να προστατεύω τον εαυτό μου". Ο
Δίας, αφού υποσχέθηκε στη μέλισσα, δέν μπορούσε να πάρει το λόγο του πίσω, κ
έτσι της έδωσε όντως να έχει κεντρί. Από την άλλη όμως, επειδή αγαπούσε κ το
γένος των ανθρώπων, δέν ήθελε να στερήσει το μέλι από τους ανθρώπους, οι οποίοι
άλλωστε προσέφεραν ώς θυσία μέλι και κερί στους θεούς, συνέδεσε το κεντρί της
μέλισσας με τη ζωή της και της είπε: "να ξέρεις όμως, ότι όταν κεντρίζεις
άνθρωπο, θα χάνεις τη ζωή σου".
Από
τον μύθο αυτό μπορούν να βγούν πολλά διδάγματα, το βασικό όμως είναι πως όταν ο
Θεός αγαπά δύο αντίπαλα μέρη, ευνοεί καί τα δύο, οπότε δίνει δώρα, δυνάμεις,
καί στα δύο αντίπαλα μέρη, κ κατά συνέπεια το δώρο του κάθε ενός μέρους
συνοδεύεται από κάποιο μειονέκτημα.
[η ανωτέρω εικόνα προέρχεται από την ακόλουθη
ιστοσελίδα : https://chilonas.com/2012/09/06/httpwp-mep1op6y-qt/
όπου ο Αίσωπος ενώ σερβίρει δύο ιερείς_πίνακας του Francis_Barlow_1687_wikipedia]
http://seliniartemisekati.blogspot.gr/
- Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον
αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του και υπάρχει ενεργός σύνδεσμος(link ). Νόμος
2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή
εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν
υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα
αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην
συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ,
ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των
συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου