Τρίτη 4 Απριλίου 2023

Η Αλχημεία & το Αλχημικό έργο στην Ανατολή & την Δύση [μέρος 5] / Alchemy and the Alchemical Work in East and West [part 5] / Alchimia e lavoro alchemico in Oriente e in Occidente [parte 5] / Алхимия и алхимическая работа на Востоке и Западе [часть 5]


ΑΡΑΒΙΑ

Ο άνθρωπος που ξεχωρίζει μέσα στον αραβικό κόσμο για τις αλχημικές του γνώσεις και ικανότητες γενικά είναι ο Τζαμπίρ ιμπν Χαγιάμ (γεν. 721) γνωστός ως Τζαφφάρ για τους Βυζαντινούς και Geber (Γκέμπερ) για τους Λατίνους. Ονομάζονταν «ο Μεγάλος Διδάσκαλος της Τέχνης» και ιδρυτής αυτής της φιλοσοφικής σχολής. Μέσω των έργων του εισάχθηκε στη Δύση και διαδόθηκε ξανά η αλχημική τέχνη. Του αποδίδονται εκατοντάδες ή χιλιάδες συγγραφικά έργα (όπως και με τον Ερμή τον Τρισμέγιστο) αλλά γνήσια δικά του θεωρούνται πολύ - πολύ λιγότερα, ίσως μόνο ένα: το Βιβλίο του Ελέους

Η κυριότερη συνεισφορά του Γκέμπερ στην αλχημιστική θεωρία ήταν η θεωρία γνωστή σαν «Μέθοδο Ισορροπίας» που ξαναπαρουσιάστηκε στη Δύση και γρήγορα υιοθετήθηκε ως βασικό μέρος της δυτικής Αλχημείας. Ο αντικειμενικός σκοπός της «Μεθόδου» του Γκέμπερ ήταν να βασίσει την αλχημεία στο μέτρο και τον αριθμό. Ακολουθώντας έτσι τις πυθαγόρειες και πλατωνικές αντιλήψεις από την μια και του Αριστοτέλη από την άλλη, θεωρεί πως κάθε σώμα περιέχει τα τέσσερα στοιχεία που οι αναλογίες τους το καθορίζουν. Πίστευε πως μπορούσε να εξακριβώσει την ακριβή σύσταση των σωμάτων, υπολογίζοντας μαθηματικά την ακριβή ποσότητα κάθε στοιχείου που περιέχουν. Για να το πετύχει αυτό βασίστηκε στην τμηματική απόσταξη. Το μόνο που χρειάζονταν για την κατασκευή χρυσού ήταν τα κατάλληλα ελιξήρια (διαλύτες) που να ταιριάζουν στις ανάγκες του κάθε αγενούς μετάλλου. Σκοπός του Έργου λοιπόν είναι η αλλαγή στις υπάρχουσες σχέσεις ανάμεσα στις εσωτερικές - λανθάνουσες ιδιότητες των σωμάτων και στις φανερές - εκδηλωμένες. Πολλές γνώσεις της Χημείας οφείλονται στο έργο αυτού του εξαίσιου φιλοσόφου-αλχημιστή.

Με την παρακμή της αραβικής κυριαρχίας στην Ευρώπη (1200 μ.Χ.), εξαφανίζεται σιγά-σιγά η αλχημική γνώση, με την οποία ασχολείται ο χριστιανικός κόσμος, κληρικοί και κυρίως, οι μοναχοί Βενεδικτίνοι χάρη στους οποίους σώθηκαν πολλά έργα από την φωτιά των ιεροεξεταστών. Μέσα στα υπόγεια των μοναστηριών οι αλχημιστές πειραματίζονταν στο αλχημικό έργο, γράφανε έργα σε αλληγορική γλώσσα για να μην κατανοούνται από τους αμαθείς της ιερής Τέχνης. Από το κυνήγι της τέχνης μέσα στα ίδια τα μοναστήρια, τα έργα περνούν σε πανεπιστημιακά κέντρα: Παρίσι, Σαλαμάνκα, Νεάπολη, Πάδο, Τουλούζη όπου μαζί με την ιατρική διδάσκονταν και η Αλχημεία.

Αλχημιστές της εποχής αυτής: ο καταλανός Αρνόλδος ντε Βιλλανόβα ο οποίος είχε και την φήμη ενός έξοχου γιατρού με γνώσεις απόκρυφης Ιατρικής, ο Ραϋμόνδος Λούλλος μαθητής του πρώτου, ο Αλβέρτο Μάγνο, ο Θωμάς ο Ακυινάτης, ο Ρογήρος Βάκων, ο Πίκο ντε λα Μιραντόλα..

Στον 14ο αι. ξεχωρίζουν: ο γάλλος αλχημιστής Νικόλαος Φλαμέλ και ο Βασίλειος Βαλεντίνος.

Το 1493 γεννιέται στην Ζυρίχη, ένας από τους μεγαλύτερους αλχημιστές των εποχών, ο Θεόφραστος Αυρήλιος Bobast Von Hohenheim, ο γνωστός Ιατρο-Φιλόσοφος με το συμβολικό όνομα Παράκελσος, ο οποίος παίζει έναν καθοριστικό ρόλο στην ανανέωση της αλχημείας εισάγοντας την θεραπευτική Αλχημεία ή Σπαγειρία (από το σπάω = διασπώ και αγείρω = συγκεντρώνω), μία Τέχνη που βασίζεται στην γνώση των ανερμήνευτων Νόμων - Αρχών της φύσης. Ο Παράκελσος δεν ασχολήθηκε με την μεταστοιχείωση των μετάλλων, το πάρεργο, όπως τ’ ονόμαζε, αλλά τοποθέτησε όλη την προσοχή του στην θεραπεία των ασθενειών υπενθυμίζοντας στους συγχρόνους μ’ αυτόν, ψευτο-αλχημιστές, το αληθινό νόημα και σκοπό της Αλχημείας: την ελευθέρωση της Πεμπτουσίας των όντων, την Παρασκευή ελιξηρίων, βαμμάτων, αρκανίων, ικανών να δώσουν στον άνθρωπο την υγεία που έχει χάσει.

Η θεραπευτική Αλχημεία ή Σπαγειρία βασίζεται στον διαχωρισμό του καθαρού (σώματος) από το ακάθαρτο, του ελαφριού από το βαρύ, του υγιές (σθένους) από το ασθενές - άρρωστο.

Με την ίδρυση των Ροδόσταυρων αναπτύχθηκε ένα ασφαλές έδαφος προς φύλαξη της ιερής αυτής τέχνης από το κυνήγι των εκκλησιαστικών αρχών και της κρατικής εξουσίας. Δύο σημαντικοί αλχημιστές - Ροδόσταυροι, ξεχωρίζουν: ο Μίκαελ Μάγιερ στην Γερμανία και ο Ρόμπερτ Φλούντ στην Αγγλία τον 16ο αι. Επίσης ο Thomas Vaughan γνωστός με το ψευδώνυμο Ειρηναίος Φιλαλήθης, ο Ελβέτιος, ο γερμανός Johan Kunkel και τέλος στην ίδια εποχή (1648) ο μοναχός Richthaucen (Ριχτχάουζεν) ο τελευταίος πραγματικός μαθητής του Ερμή και ο οποίος κατείχε την «φιλοσοφική λίθο» από την οποία έδωσε μικρή ποσότητα στον αυτοκράτορα της Αυστρίας Φερδινάνδο 3ο, με την οποία μεταστοιχειώθηκαν 3 λίβρες υδραργύρου σε 5 λίβρες καθαρού χρυσού, από τον οποίο χρυσό κόπηκαν νομίσματα.

Το 1790 ιδρύεται στην Βεστφαλία μία «Ερμητική Εταιρία» που επέζησε ως το 1819. Στην διάρκεια της γαλλικής επανάστασης, όπως αναφέρει ο Gerin Ricard, δεν υπήρχε ευγενής οικογένεια που να μην διαθέτει αλχημικό εργαστήρι.

Ο 19ος αι. επιδεικνύει συγγραφείς όπως ο Cyliani ο οποίος με βάση τα λεγόμενά του κατάφερε να πραγματοποιήσει την «προβολή». Το 1893 στο Παρίσι ιδρύεται η Αλχημική Ακαδημία της Γαλλίας. Ο Jollivet Castelot του οποίου οι αντιλήψεις απέχουν από την παραδοσιακή Αλχημεία.[τέλος 5ου μέρους] 

Πηγή : http://esoterica.gr/articles/occult/alchemic_work/alchemic_work.htm

https://seliniartemisekati.blogspot.com/ - Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του και υπάρχει ενεργός σύνδεσμος(link ). Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου